onsdag den 18. april 2012

31 dage til CPH Marathon

Målet er sat!

Mit næste marathon bliver i København. Spørgsmålet er så, om jeg kan slå min egen tid. Min træning er i al fald nu tilretelagt, så jeg igen burde toppe 20. maj.

Jeg er stor tilhænger af løbesiden.dk og dens programmer. Jeg fulgte et sådan sidste år, hvor jeg trænede mig op til HCA Marathon i Odense og var nok i mit livs form dengang. Desværre havde jeg et skoproblem dér, idet jeg sled hul på to par Asics DS Trainer indvendigt ved hælen; min fod er/var simpelthen for smal til den sko. Derfor løb jeg pludseligt kun i mine hurtige Adidas (som ikke er til mængde-træning), og med det skoskifte fik jeg desværre en skade, først i læggen, siden i foden og måtte udgå af løbet.

Der er folk, der løber marathon hver måned og også oftere end det. Mit mål er ikke at løbe så mange marathons som muligt, men at løbe dem så hurtigt som muligt. Hver sin lyst, men hvis man løber et marathon månedligt eller hver 14. dag, så kan du simpelthen ikke toppe hver gang. Faktisk slet ikke. Men omvendt, hvis målet er at løbe 10-20 marathons årligt og du synes, at 4-5 timer er at løbe et marathon, så er det det, du skal, men den store respekt i løbekredse opnår du nok ikke! Her er det tiden, det kommer an på.

Men tilbage til at komme i form til cph. Gerne topform.

Jeg ved, at det optimale ville være at lægge noget kvalitet ind i min træning i form af intervalløb og progressivt løb. Jeg tør bare ikke. Mine ankler har før svigtet mig ved intervaller og jeg vil trods alt hellere miste 5 minutter end ende med endnu en skade. Derfor har jeg grundet den relativt korte tid mellem Sydkystens marathon og cph i stedet måtte fokusere på at få mængden op igen.

Sidste uge så sådan ud:

apr. 8. 21 km, gns. puls 152, tid 1.32 (stille og roligt løb)
apr. 11. 15 km, gns.puls 152, tid 1.01.58 (arbejder på at nå det på en time!)
apr. 14. 18 km, gns.puls 154, tid 1.14.52 (slappede af den sidste kilometer, men en ny pr på hm er bestemt indenfor rækkevidde.)

I alt 54 km inkl. Vaarby Bakke

Ellers ser mit program nogenlunde således ud:

Denne uge er der planlagt 60-65 km
Uge 17, altså næste uge: 65 km
Uge 18: 70 km
Uge 19: 70 km
Uge 20: 10-15 km plus 42.195...

Og derefter sadler jeg om og satser på at sætte nye pr på 5, 10 og hm. Men først cph.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar